dimarts, 31 de gener del 2017

La mediació educativa

La mediació educativa és una tècnica que s’utilitza per gestionar un conflicte que es presenta durant la convivència entre els nens i nenes o joves.
La persona mediadora, en aquest cas el monitor i monitora no dóna consells per a la gestió del conflicte, ni pacta amb cap de les parts. Simplement, és l’encarregada de gestionar la comunicació entre elles.
Un mediador o mediadora en cap cas es pot posicionar amb cap de les parts és el d'empatitzar i fer una autèntica escolta activa.
La mediació consisteix en crear consciència i activar la responsabilitat d'amdues parts.
El mediador s’encarrega de generar un diàleg on les persones poden parlar i alhora escoltar-se.

Què ha de tenir en compte un mediador o mediadora?
Primer de tot: la mediació no es pot fer tot seguit després del conflicte, ja que les persones afectades, moltes vegades, es trobaran submergides en la seva emoció i quan aquesta actua per nosaltres, som incapaços de raonar.
Per tant davant del conflicte sempre hem de deixar l’espai suficient perquè l’emoció surti i la persona es pugui calmar.
A vegades caldrà fins i tot un dia per poder començar la mediació, potser en d’altres ocasions amb un temps prudencial ja n’hi haurà prou, d’altres, fins i tot, haurem d’esperar uns dies.
Una altra cosa a tenir en compte de la mediació és què no es pot obligar a ningú a mediar, que la mediació ha de ser voluntària, si no és així, segurament no obtindrem cap resultat.
Un altre qüestió a tenir en compte és l’espai que utilitzarem per a fer la mediació, que ha d’esser adequat, on els implicats se sentin segurs, en un ambient calmat i que no hi hagi persones externes al conflicte.
La mediació serveix per oferir un diàleg i trobar la possible solució per a un futur.
Les persones davant d’una mediació haurien de poder contestar:
  • Què ha passat?
  • Com m’he sentit?
  • Què podria haver fet diferent i no he fet?
  • En què potser no he estat prou encertat?
  • Què podem fer de diferent perquè això no ens torni a passar?
La mediació s’acaba quan les dues parts arriben a un acord, fins i tot, moltes vegades els nens i les nenes o joves assumeixen els seus errors i es demanen disculpes mútuament.
De fet aquesta tècnica reforça el companyarisme entre ells i elles.

És important tenir en compte la tècnica de la mediació en la gestió de conflictes entre infants i joves, fent-ho estem educant a la cultura de la pau.

Eva Fornós i Puigvert, coach transpersonal i educadora en el lleure

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada